Vezetői kompetenciák az önismeret szemszögéből
- kupimarcell
- 2024. aug. 31.
- 2 perc olvasás
A posztjaid nem illeszkednek a LinkedIn normáihoz, mert nem kifejezetten a vezetésről, vezetői kompetenciákról vagy az üzletről szólnak. Kaptam a visszajelzést.
Pedig bármilyen meglepő, a bejegyzéseim középpontjában a vezetői jelenlét áll, amit a múlt árnyai befolyásolnak. Nem a felszínt írom le, hanem azt, ami a vezetői kompetenciák mozgatórugója. Ezt te is felfedezheted magadban függetlenül a tartalomtól. Ha ezen a szinten változtatni akarsz a vezetői jelenléteden, az kizárólag rajtad múlik!

Vezetői kompetenciák kicsit mélyebben
Leírhatom, hogy egy jó vezető képes hosszútávú célokat kitűzni, figyelembe véve a külső-belső környezet változásait. Képes hatékony döntéseket hozni és képes kezelni a komplex problémákat. De ha az önbizalomhiány akadályozza, ha nem bízik a saját képességeiben, ha nem motivált, ha kiégett, akkor nehezen találhatja meg az energiát és a lelkesedést a jövő tervezéséhez.
Leírhatnám, hogy egy jó vezető világosan és meggyőzően kommunikál, meghallgatja mások véleményét és visszajelzéseit, elősegítve az információ áramlását és a kölcsönös megértést. Azonban, ha a vezető nem hisz magában, nem hisz a céljaiban, hiányzik az érzelmi töltés szavai mögül, nem tud hatást gyakorolni másokra.
Leírhatnám, hogy egy jó vezető motiválja és inspirálja a csapatát, támogatja tagjai fejlődését, és elősegíti a közös célok elérését. De ha a megfelelési kényszer és a teljesítménykényszer vezérli, és saját belső motivációját sem ismeri, nehéz ezt hitelesen megvalósítani.
Leírhatnám, hogy egy jó vezető hatékonyan kezeli a csapaton belüli konfliktusokat, és együttműködő, támogató légkört teremt. De ha félelmei irányítják, és elkerüli a konfrontációtól való félelmében a problémás helyzeteket, gyengeségei hamar nyilvánvalóvá válhatnak.
Leírhatnám, hogy egy jó vezető tisztában van saját érzelmeivel, erősségeivel és gyengeségeivel, és ezek alapján cselekszik. Ha azonban hiányzik az önismeret és az önreflexió, és tudat alatt elhárítja vagy tagadja saját gyengeségeit és érzelmeit, akkor nem képes hatékonyan szabályozni érzéseit, és nem tud szembenézni sérülékenységével.
Leírhatnám, hogy egy jó vezető döntéseit a szervezet értékei és etikai normái szerint hozza meg, őszinte, nyílt és következetes a cselekedeteiben, ami bizalmat épít a csapatban. De ha az érzelmi intelligencia és a saját ítélőképességébe vetett bizalom hiánya, a félelmei vagy az etikai normák mellőzése jellemzi, akkor a vezetői integritás gyengül.
Leírhatnám, hogy egy jó vezető rendszeresen ad konstruktív visszajelzést, és elismeri a csapattagok eredményeit, ezáltal növelve a motivációt. Azonban, ha a vezető elégedetlen a saját munkájával is, vagy ha frusztrált, félelmei és érzéketlensége akadályozza az empatikus és támogató vezetői viselkedést.
Leírhatnám, hogy egy jó vezető hatékonyan gazdálkodik az idejével, és képes priorizálni a feladatokat. De ha folyamatosan halogatja a döntéseket, annak hátterében sokszor a félelmek állnak.
Leírhatnám, hogy egy jó vezető képes hatékonyan delegálni a feladatokat a megfelelő személyekre, növelve a csapat hatékonyságát. Ha azonban a vezető bizalmatlan, perfekcionista, vagy attól fél, hogy gyengeségét és alkalmatlanságát mutatja, amikor feladatokat bíz másokra, akkor nehezen delegál. Ha önmagában nem bízik, másokban sem fog.
Összességében egy vezető sikere nem csak a látható vezetői készségeken múlik, hanem azon a mélyebb önismereten és belső munka eredményén, ami a saját félelmek, bizonytalanságok és motivációk felismeréséből fakad. A valódi vezetői jelenlét és hitelesség nem csupán a szakmai tudásról szól, hanem arról is, hogy merünk szembenézni önmagunkkal és fejlődni a belső világunkban. A legjobb vezetővé válni pedig nem másokon múlik, hanem kizárólag rajtunk — a döntés a kezünkben van.
Comments